Popular Posts

Monday 13 June 2011

Hidup tidak semudah ini...

sungguh..hidup tidak semudah ini wahai teman,
usai perjuangan menggenggam segulung ijazah
selesa berjawatan tinggi,
bukanlah noktah terakhir perjuangan..
sebagaiamana mimpi kita di zaman nan silam..

tetapi, itu adalah sebuah permulaan..
buat satu jiwa mencari hakikat kehidupan ini..
apakah sebegini sahaja rutin hidup ini..?
maka akal waras kurniaan Illahi mencari..
cuba menjejak dimana akan bertemu sebuah kepastian
yang akhir tujuannya adalah Ibadah kepadaNya

kerana, lamanya diri menyelak di dada waktu
mengintai bicara sang pendakwah
di kaca TV, di media massa atau di mana sahaja..
selalu keliru dan fikir ini meronta..
Bagai ada yang tidak terjawab..

Kiranya..
Kini silauan iman yang di rindui telah terjejak
tautan ukhuwwah yang dinanti ku temui..
dalam sepak terjang perjuangan Islam ku genggami..
kerana ku yakini jalan ini..
berkerikil dan berbatu..tapi lurus tujuannya, benar akhirannya
sentiasa ku yakini, kerananya ku mengerti..
hidup ini, tujuan ini, dan langkah kaki ini..
Kiranya ku tersandung di jalan ini..
ada serentetan kekuatan yang cekal bersamaku..

Di sini..
kukenali akidah Islamku..ku peluk semahunya
ku kenali iman...sujud syukurku atas anugerah iman dan Islam ini..
ku kenal langkah perbuatanku...tersasar atau terarah..
Ku kenal Kalamullah bukan hanya bacaan di kala subuh dan maghrib..
ku kenal zikrullah bukan hanya dikala duka berpaut datang..
ku kenal baik dan buruk di sini..
selama Islam bersamaku, aku berputar di paksinya..
aku pasti damai..
selama SyariatNya aku tegakkan..aku pasti benar..

Tuhanku
Jangan kau palingkan aku
dari jalan cintaMu ini..
aku mahu di sini selamanya...


cia.

No comments:

Post a Comment