Popular Posts

Wednesday 12 June 2013

Dilemma seorang isteri berkarier

Bunyinya agak menyedihkan...kan?
Tapi realitinya memang dilemma ini menyedihkan jiwaku yang rapuh ini..
apa dia?
Aku adalah seorang wanita berkerjaya professional di hospital kerajaan,
seorang isteri kepada jurutera sivil, dan yang paling penting aku telah dianugerahi Allah dengan
4 cahayamata comel....!!!
Kehidupan yang bahagia dan membahagiakan, so dimana dilemmanya?
Ahhhhh.....sukar!

Setiap pagi, jiwa ini akan dihimpit perasaan sayu dan sedih yang maha hebat melihat
wajah-wajah comel yang akan ditinggalkan sepanjang hari, terlontar kepiluan dari anak mata mereka
mengiringi pemergianku..aku merana dengan drama sedih ini setiap hari. Aku derita bila mengenang semua anak-anakku akan menanti dan ternanti kedatanganku 10 jam lagi...Aduhhh!

"Ya Allah, kepadamu aku memohon dan mengadu, aku tinggalkan mereka dengan harapan menggunung tinggi kepadamu...peliharalah mereka, kasihilah mereka, baik-baikkanlah keadaan mereka...."

Kemudian, bila ku renung kembali dan muhasabah kembali matlamat asal kehidupanku ini, aku terpana...bukankah matlamat setiap yg bergelar ibu ingin mengasuh anak? mendidik dan memberi kasihsayang sempurna kepada anak? aku terdiam lagi membayangkan ribuan ringgit yang melayang jika aku tinggalkan kerjayaku...Ahhhh materialistic!

Ku renung kembali kata-kata pedoman sahabatku dari seberang tentang kewajipan seorang wanita ketika mempunyai anak ialah Mengasuh dan memelihara anaknya. Titik. Hukum Hadhonah (mengasuh anak)  WAJIB. Ibu adalah pengurus dan pengatur rumahtangga yang wajib mnguruskan dan mengatur rumahtangganya sebaik mungkin. mana mungkin ibu yang berkerjaya dapat menguruskan rumah dan anak dengan sempurna jika dia keluar selama 10 jam !!!
sesungguhnya aku dah merasainya selama 8 tahun.

kemudian ku buka lembaran kehidupan di sisi yang lain pula...
Ada isteri yang tidak mampu berhenti kerja kerana kewangan ekonomi
Ada isteri yang menjadi tulang belakang keluarga..
Ada isteri yang tidak mempunyai suami, atau suami tidak memberi nafkah..
aku akur...dan aku sangat bersyukur kerana aku adalah isteri kepada suami yang mampu.

Dan kini, aku hanya perlu memilih
meneruskan karier dan terus meninggalkan anak-anak saban hari
bergelut dengan perasaan bersalah yang merantai setiap hari..
Tolak ke tepi perkembangan anak-anakku yang sudah di corak oleh anasir luar
Tutup mata terhadap reality yang menimpa anak, spt kena marah oleh pengasuhnya.
walau

Atau menjadi ibu suri di rumah..
menerbitkan senyum dan keriangan anakku di pagi hari secerah mentari...
memeluk dan belai setiap masa...bermain dan adakalanya memarahi..
Apakah bayangan indah ini dapat ku gapai suatu waktu nanti?


ummu Thoriq Umar
12 Jun 2013





No comments:

Post a Comment